Airbus suunnittelee lentävää autoa – kuvissa kaksi vaihtoehtoa

Lilium

Robottiautot eivät ole ainoa mullistus, mikä teillemme on tulossa lähivuosina. Toinen vallankumous on se, että teitä ei kohta tarvita lainkaan – tai siis tarvitaan ainakin vähemmän.

Eurooppalaisen ilmailujätin Airbusin johtaja Tom Enders puhui eilen Münchenissä pidetyssä teknologiakonfrenssissa ja kertoi yhtiönsä luoneen Urban Air Mobility -nimisen osaston, jonka aikomuksena on esitellä lentävä auto vielä tänä vuonna.

Kyseessä on ensi vaiheessa yksipaikkainen, helikopterin tapaan pystysuoraan nouseva ja laskeutuva laite, eikä sillä ole tarkoitus ajaa tiellä nykyauton tapaan.

"Sata vuotta sitten kaupunkien liikenneratkaisu oli maanalainen, mutta nyt meillä on kaikki tarvittava tekniikka nousta maan pinnan yläpuolelle", hehkutti Enders.

Airbusin visioissa on kokonainen laivue näitä enemmän tai vähemmän autonomisia lentäviä laitteita, joita käyttäjät voisivat tilata esimerkiksi matkapuhelinsovelluksella aina kyytiä kaivatessaan. 

"Otamme kaupunkien henkilöliikenteen vakavasti ja kehitämme näistä laitteista puhtaita, hiljaisia ja ympäristöystävällisiä", selitti Enders. 

Hänen mukaansa lentolaitteiden runsaampi käyttäminen kaupungeissa tekee niistä myös mukavampia ja vähentää infrastruktuuriin meneviä kustannuksia, koska lentäminen vähentää siltojen ja teiden tarvetta. 

Samalla kun autonomiset autot ovat tulossa ja lennokkitekniikka kehittyy kovaa vauhtia, on näiden yhteensovittaminen Endersin mukaan looginen askel myös Airbusille, jolla on vankaa kokemusta niin lentokoneista kuin helikoptereistakin.

Airbus tai Enders eivät ole kuitenkaan kertoneet mitään konkreettista suunnitelmistaan, mutta yhtiössä on ollut sisäisenä suunnitteluhankkeena jo jonkin aikaa laite nimeltä Vahana.

Kyseessä on kahdeksalla sähkömoottorilla ja potkurilla varustettu kääntömoottorilaite, eli moottorit kääntyvät lennossa vaakatasoon ja laskeuduttaessa sekä noustessa pystysuoraan.

Vahana
Vahana on Airbusin sisäinen suunnitelma.

Vaihtoehto hyvin läheltä

Vahana on kuitenkin varsin konservatiivinen verrattuna otsikkokuvassa olevaan, saksalaisen insinööritoimiston kehittämään lentävään "autoon".

Vuodesta 2015 toiminut Lilium Aviation julkisti jo viime kesänä kehittävänsä pystysuoraan nousevaa ja laskeutuvaa sähkökäyttöistä henkilökuljetukseen suunniteltua lentolaitetta. Tämä kaksipaikkainen laite voisi olla käytössä jo vuonna 2018, siis ensi vuonna.

Se. että Enders valitsi Münchenissä olleen kokouksen lentolaitteesta puhumiseen voi olla sattumaa, mutta se voi olla myös merkki siitä, että yhtiöillä on jotain vispilänkauppaa keskenään – tai siitä, että Airbus ottaa pienen, Münchenin vieressä olevan kilpailijansa vakavasti. 

Lilium on joka tapauksessa hyvin pitkällä hankkeessaan. Se on testannut tekniikkaansa pienellä, 25-kiloisella lennokilla, ja on jo valmistamassa täysikokoista lentolaitetta.

Siinä on kaikkiaan 36 pientä puhallinperiaatteella toimivaa sähkömoottoria, joiden yhteisteho on 320 kW.

Laite vaatii lentoon lähtemiseensä ja laskeutumiseen 15 x 15 metriä kooltaan olevan tilan, ja voi teknisesti lennellä lyhyitä matkoja melkeinpä missä vain. Huippunopeus on 300 km/h, toimintasäde 300 km ja suurin lentokorkeus 3 km.

Liliumin laitetta ollaan jo rakentamassa.

Ilmailulaki tosin asettaa edelleen rajoituksia kaupunkien lentolaitteille, sillä toistaiseksi ilma-aluksilla saa lentää normaalisti vain tarkoitukseen osoitetuilta paikoilta ja lentäminen muutenkin taajama-alueilla on rajoitettua.

Virallisesti Liliumin kehittämä laite kuuluu ultrakevyiden ilma-alusten luokkaan (CS-LSA) ja sen lentäjältä vaaditaan vastaava lentolupakirja. Sen saaminen vaatii tällä haavaa vähintään 17 vuoden iän,  25 tunnin lentokoulutuksen, 48 tuntia teoriaopetusta sekä tentin läpäisyn. Lentolaitteella voi ainakin aluksi lentää vain hyvissä lento-oloissa päiväsaikaan, vaikkakin myöhemmin laite voisi olla kokonaan tietokoneohjattu ja sillä voitaisiin lentää käytännössä milloin vain ja mistä vain – tämä tosin vaatii vielä tekniikan kehittämisen lisäksi ilmailumääräysten viilaamista.

Kannattaa myös muistaa kiinalainen Ehang 184, josta kerroimme jo vuosi sitten.

Video: Formula-autolla napajäätikön päällä

Video: Formula-autolla napajäätikön päällä

Tästä vuodesta 2016 on tulossa mittaushistorian kuumin, ja juuri tällä viikolla on julkistettu jälleen uusia havaintotietoja, joiden mukaan myös elokuu jatkaa edellisiä kuukausia maailmanlaajuisten lämpöennätysten rikkomisessa.

14.09.2016

Myös Kansainvälinen autourheiluliitto FIA on kiinnittänyt huomiota kasvihuonekaasuihin ja koettaa taistella ilmaston lämpenemistä vastaan (kenties hieman kaksinaismoralistisesti) omalla Formula E -sarjallaan. Nämä sähköformulat kisaavat samaan tapaan kuin "oikeat" formulat, mutta ilman paikallisia päästöjä ja hiljaisesti.

Sarja on saanut viime vuonna yhä enemmän suosiota, ja on oletettavissa, että lokakuun 9. päivänä Hong Kongissa alkava uusi kausi tulee olemaan niille entistäkin suositumpi.


Juttu jatkuu mainoksen jälkeen



Yllä on Formula E -sarjaan hieman kautta rantain liittyvä video, sillä FIA kuljetti sponsoreineen yhden sähköformulan Grönlannin pohjoisosiin arktisen jäätikön päälle ja brasilialaiskuljettaja Lucas di Grassi revitteli siellä autolla komean näköisesti.

Vaikka auto sinällään on päästötön, vie tietysti kysyä kuinka paljon (turhia) päästöjä auton saaminen Grönlantiin on tuottanut.

Joka tapauksessa tuloksena on komean näköinen video, ja ilmastoviestin saaminen autourheiluväen tietoisuuteen on hyvä asia – samoin kuin se, että sähköautot valtaisivat markkinoita perinteisiltä polttomoottoriautoilta.

Video: FIA

Vekkuli vekotin Turkista - näin ajat autollasi vedessä

Liikutko paljon saaristossa, muttei ole varaa omaa veneeseen? Tai pidentääkö vesistöjen kiertäminen Järvi-Suomessa matkaasi aina tuhottomasti? Ei hätää – tällä laitteella pääset vesille ihan omalla autolla.

DOW eli "Drive on Water" on näppärä keksintö suoraan Turkista. Suomeksi nimi tarkoittaa "Aja vetten päällä".

Idea on nerokas: Ajat autosi ramppia pitkin pienelle vedessä kelluvalle katamaraanille, painelet paria nappia, ja voilá, käytössäsi on toimiva vesipeli. Voit jatkaa autoiluasi kohti ulappaa, sillä nyt auto kelluu ja liikuttaa katamaraania. Kuivalla maalla katamaraani kulkee auton perässä.

Laitteen keksijä on turkkilainen mies, jolla ei ollut varaa ostaa moottorivenettä. Hän ei kuitenkaan jäänyt voivottelemaan kohtaloaan vaan kehitti DOW:n.

Idea on niin yksinkertainen, että pakostakin mietityttää miksei vastaavia ole jo käytössä. Miksi investoida turhaan toiseen moottoriin, jos sellainen löytyy jo autosta?

Auto ajetaan veneessä rullille, aivan kuten katsastusasemalla. Rullat siirtävät pyörien liike-energian potkureihin. Auton ratin kääntö taas saa paatin kaartamaan. Millä tahansa autolla siis aivan oikeasti voidaan ajaa vedessä. Periaatteessa.

Tällä hetkellä DOW:sta on tehty prototyyppi, joka on mitoitettu normaaliautoa pienemmälle, erikoisvalmisteiselle ja aurinkovoimalla toimivalle testiautolle. Lopullinen DOW on suurempi. Esittelyvideon voi katsoa tästä (linkki).

Laitteen kehitystyö on kesken. Keksijä etsii tällä hetkellä Kickstarter-kampanjalla projektille joukkorahoitusta.

Suunnitelmissa on, että DOW ratkaisee joitain normaalin veneen omistamiseen liittyviä ongelmia. Veneen talvivarastointi on esimerkiksi kallista ja/tai tilaavievää. DOW taas on pelkän venetrailerin kokoinen ja siksi ainakin hieman kätevämpi. DOW:n avulla auton voi myös siirtää vesitse paikasta toiseen. Oiva laite saaristoon, siis. Hinnassa DOW:n pitäisi peitota "oikeat" moottoriveneet mennen tullen.

Lisää infoa projektin www-sivuilta, tosin turkiksi. Asiasta kertoi aiemmin Interesting Engineering.

Enää pari vuotta robottiautojen vallankumoukseen

Autonominen Ford

Kaikki suuret autovalmistajat ovat tutkimassa autonomisen auton valmistamista. Tuoren suunnitelmistaan kertonut yhtiö on Ford, joka aikoo tuoda ne liikenteeseen vuonna 2021. Heidän aikomuksenaan on muuttaa nykyinen auton omistamiskulttuuri täysin uudenlaiseksi.

Rauhalliselta vaikuttavan automaailman pinnan alla tosiaankin kuhisee!

Samalla kun vanhan polven automiehet edelleen jankkaavat jo vääräksi osoittautunutta myyttiä siitä, että robotti ei koskaan voi korvata ihmistä ja että vaikeissa olosuhteissa automaattinen auto ei voi toimia, valmistellaan teollisuudessa jo suurinta mullistusta autoilussa sitten viime sarjatuotantoautojen tulemisen.

Ensimmäiset kunnolliset robottiautot ovat tulossa jo ensi vuoden lopussa – jos kaikki sujuu valmistajien toiveiden mukaisesti.

Olemme täällä Tiedetuubissakin kertoneet jo muun muassa Opelin, Mercedes-Benzin, Teslan ja Applen suunnitelmista autonomisten autojen suhteen, ja nyt on vuorossa Ford. Yhtiö ilmoitti eilen investoivansa massiivisesti autonomisten autojen kehittelyyn ja laajentavansa Kaliforniassa olevaa kehitysyksikköään.

Kiinnostavinta yhtiön suunnitelmissa on kuitenkin se, että se aikoo aloittaa täysin autonomisten autojen massatuotannon vuonna 2021 … ja että se ei aio lainkaan myydä niitä tavallisille kuluttajille.

Yhtiön visiossa autot ovat yhteiskäytössä. Kun asiakas kaipaa kyytiä, hän ottaa käyttöönsä yhden lähellä olevista autoista. 

Tämä on samansuuntainen idea aiemmin Uberin hahmottelemien taksipalveluiden kanssa. Autoa on täysin turha omistaa enää itse, jos kyyti autonomisella autolla on edullisempaa ja kätevämpää kuin oman auton omistaminen. Ajamisen aikana voi myös tehdä jotain muuta, kuten vaikkapa rentoutua tai pakertaa töitä.

Autonomisilla, sähköllä toimivilla yhteiskäyttöautoilla autoilla on myös valtava yhteiskunnallinen vaikutus, koska tilaa autoja varten ei tarvita enää niin paljon kuin nykyisin. Tiet voivat olla pienempiä, ja niistä tulee turvallisempia, kun robottiautot voivat sopia keskenään liikkeistään tieverkostossa. 

Fordin kaavailemissa autoissa ei ole kaasupoljinta tai ohjauspyörää. Ne ovat ns. neljännen luokan autonomisia autoja, jotka pystyvät toimimaan täysin itsenäisesti, mutta ajajan tulee kytkeä automaattinen ajo päälle ja pois. Kun laitteisto on päällä, tulee ajajan vain tarkkailla toimintaa ja keskeyttää ajo, jos tilanne muuttuu liian vaaralliseksi esimerkiksi huonon sään vuoksi.

Yhtiö testaa autonomisten autojen tekniikkaa Kaliforniassa ja Arizonassa. Tämän vuoden aikana koeautojen määrä nostetaan noin kolmeen kymmeneen.

Testejä tehdään myös Michiganin yliopiston Mcity, -koeajokaupungissa, joka on kuin palanen oikeaa kaupunkia, mutta tehty vain autonomisten autojen koeympäristöksi. Autoja voi siellä ajaa turvallisesti ja valvotusti erilaisissa olosuhteissa.

Olennaisimpia tekniikoita, jotka kaipaavat vielä parantamista, ovat auton ympäristöä koko ajan laserilla skannaava LiDAR, muut konenäkölaitteet sekä autoa ohjaava tekoäly. Lisäksi käytössä olevia karttoja tulee parantaa ja tarkentaa ennen kuin ne kelpaavat robottiautojen käyttöön.

Hämmentävä konseptiauto: Rolls-Royce vuonna 2040

Ökyautovalmistaja Rolls-Royce esitteli eilen varsin kiinnostavan konseptiauton: tällainen voisi olla heidän autonsa vuona 2040.

Päivän kuvaAuton, tai pikemmin sen tuottaneen hankkeen nimi on Vision Next 100 (eli 103EX), ja ensimmäisenä autossa kiinnittä huomiota se, että yhtiö ei kerro millä voimalla auto liikkuu. Kenties heidän mielestään tämä on samanlainen asiakkaiden kannalta epäolennainen pikkuseikka kuin tällä hetkellä on esimerkiksi moottorien teho – yhtiö siis pitää huolen tavalla tai toisella siitä, että auto kulkee tarpeellisen kovaa.

Toinen kiinnostava seikka on ohjaamo. Nähtävästi myös tulevaisuuden Rollikka on autonominen, koska rattia ei ole, vaan kojelautana on vain yksi, suuri näyttöruutu.

Muilta osin auto on tosiaankin kuin tulevaisuuden luksusauto kaikkine sellaisiin kuuluvine yksityiskohtineen.

Vaikka auto onkin tyylikäs ja futuristinen, niin samalla se on hyvin hygieeninen ja kalsea. En ostaisi tätä, kuten en nykyisiäkään Rolls-Royceja vaikka rahaa olisi kuinka, mutta silti muotoilumielessä tätä(kin) kannattaa tutkailla tarkemmin.

Alla muutamia kuvia lisää ja video.

Edestä
Takasivusta

Kuvat ja video: Rolls-Royce.

PS. Tuleeko uudesta autosta hieman mieleen vuoden 1950 Silver Wraith? Ainakin edestä katsottaessa on vaikutteita otettu historiasta...

Volkkari avoimena: Kupla ja sen sisukset

Kupla halkileikattuna

Näin kevätkesällä iskee autokuume, ja se sai kaivamaan esiin teknisiä tietoja eri automalleista. Ja yllättäen eteen tuli klassinen Volkswagen: Kupla, joka on päivän kuvassa hyvin avoimena. 

Tarkalleen ottaen kuvassa on Volkswagen Typ 1:n halkileikkaus.

Kyseessä oli saksalaisen Volkswagenin ensimmäinen ja tunnetuin automalli, jota valmistettiin vuosina 1938-2003 kaikkiaan 21,5 miljoonaa kappaletta. Auto sai pyöreästä muodostaan nopeasti lempinimen Kupla, tosin monissa maissa se tunnetaan Koppakuoriaisena (Käfer, Beetle, Coccinelle).

Kupla sai alkunsa vuonna 1934, kun Adolf Hitlerin halusi nopeuttaa Saksan autoistumista tuomalla myyntiin uudenlaisen, edullisen ja yksinkertaisen auton. Autolle annettiin tiukat kriteerit:

1. Autoon täytyy mahtua yksi perhe, eli vanhemmat ja kolme lasta
2. Sen suurin sallittu kulutus 8 l / 100 km
3. Autolla piti pystyä ajamaan 100 km tunnissa
4. Auton piti pystyä toimimaan ja sitä piti voida säilyttää myös kylmässä, alle nollan lämpötiloissa
5. Sen piti kyetä nousemaan 30° kulmassa olevia mäkiä
6. Se ei saanut maksaa kuin tuhat valtakunnan markkaa

Auton suunnittelijaksi valittiin Ferdinand Porsche, ja se tehtiin hyvin nopeasti. Ensimmäinen prototyyppi valmistui jo vuonna 1935, tuotantoprototyyppi vuonna 1936 – jotakuinkin 80 vuotta sitten – ja tuotanto alkoi heti kun sitä varta vasten rakennettu tehdas saatiin valmiiksi. Itse asiassa autoa varten pystytettiin kokonainen kaupunki, joka tunnetaan nykyisin Wolfsburgina ja kansanautoyhtiö Volkswagen sai samalla alkunsa.

Listietoa Kuplasta on Volkswagenin mainioilla historiasivuilla.

Terveinen Geneven autonäyttelystä: maailman tehokkain auto

Geneven kuuluisa autonäyttely on parhaillaan meneillään, ja siellä ständillä 1159 esiteltiin tiistaina varsinainen möhkäle: Bugatti Chiron.

Päivän kuvaKyseessä on yksinkertaisesti maailman tehokkain sarjatuotannossa oleva auto. Siinä on moottori, jonka teho on peräti 1500 hevosvoimaa.

Auton ulkonäön kauneudesta voi olla montaa mieltä, mutta sen sisäiset numeroarvot ovat kauniita: moottorin vääntö on peräti 1600 Nm kierroslukuvälillä 2000-6000 kierrosta  minuutissa. 

Chironin huippunopeus on 420 kilometriä tunnissa, tosin se voisi olla hurjempikin, ellei nopeutta olisi keinotekoisesti rajoitettu tähän.

Sakot tavallisilla maanteillä voi saada erittäin nopeasti, koska kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on alle 2,5 sekuntia. Tämän auton kohdalla on olennaista mainita, että kiihtyvyys 0-200 km/h on puolestaan 6,5 sekuntia.

Hiilikuitua ja keramiikkaa sisältävät jarrut puolestaan hidastavat tarpeen vaatiessa menon 300 kilometrin tuntinopeudesta nollaan 275 metrin matkalla – luonnollisesti jos ja kun tien pinta on paras mahdollinen.

Volkswagen-ryhmään kuuluvan ranskalaisen Bugatin huippuluomusta voi pitää myös bensiinimoottorin kuolinkouristuksena, sillä Genevessä esitellään myös monia uusia sähkömoottorilla toimivia urheiluautoja ja niistä yksi, jo nyt tuotannossa oleva ja paljon huomiotakin saanut Teslan malli S on ominaisuuksiltaan lähellä Chironia: P90D -mallin kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on vain kolme sekuntia ja huippunopeus 250 km/h. Tehoa sen kahdessa sähkömoottorissa on 772 hevosvoimaa ja vääntö on 967 Nm. 

Normaalikäytössä (jos niin voi sanoa) Tesla on siis täysin Bugatin veroinen, ellei toimintamatkaa oteta huomioon. Lisäksi Tesla on käytännöllisempi.

Mutta tuskinpa Chironin ostajat ovat Teslasta kiinnostuneita. Bugatin moottorimonstereita valmistetaan vain 500 kappaletta ja auton hinta on 2,4 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan autolle on 150 tilausta.

PS. Monet lukijoistamme varmaankin muistavat, että Chiron on myös Aurinkoa Saturnuksen ja Uranuksen välissä kiertävä pikkuplaneetta, jonka "koko nimi" on 95P/Chiron. Chiron on myös kreikkalaisen mytologian viisain kentauri Kheiron, tosin latinalaisittain kirjoitettuna.

Kuva: Bugatti

Jättinäyttö ja lepotuoli: Volvon visio autonomisesta autosta

Konsepti-Volvon kojelauta

Autovalmistajat esittelevät toinen toisensa jälkeen näkemyksiään siitä, millainen tulevaisuuden autonominen auto voisi olla. 

Osa niistä, kuten Mercedeksen futuristinen sukkula, menevät todennäköisesti konseptiautojen kategoriaan, eli sellaisena ne eivät pääse varmaankaan liikenteeseen. Osa sen sijaan on varsin realistisia; Volvon eilen esittelemä auto on sellainen.

Autonomisesti kulkevat autot eivät ole suinkaan kaukana tulevaisuudessa, vaan sellaiset ovat jo kaduilla koekäytössä. Sellaiset autot, jotka pystyvät suoriutumaan itsekseen suurimmasta osasta ajoa, ovat kaupoissa jo tänä vuonna. 

Volvon Concept 26 -visiossa auto hoitaisi ajamisen tylsässä arkiliikenteessä ja moottoriteillä. Nimessä oleva 26 viittaa siihen, että yhtiön mukaan ihmiset viettävät keskimäärin 26 minuuttia ruuhkissa kotoa työpaikalle ja toisen mokoman matkalla takaisin. Tuon ajan voisi käyttää paremmin kuin jonossa autoa ajaen.

Robin Page, Volvon sisustussuunnittelutoimiston varajohtaja, kertoo yhtiön tiedotteessa, että (vähemmän yllättäen) automatkoilla ihmiset haluaisivat delegoida tylsät kohdat ajamisesta autolle ja käyttää itse tuon ajan koko lepäämiseen, rentoutumiseen tai työntekoon. 

“Autonominen ajaminen tekee tämän mahdolliseksi ja Concept 26 on suunniteltu juuri tämä mielessä.”

Olennaisessa osassa suunnittelua on ollut uudenlainen auton istuin, joka muuttaa muotoaan ja asentoaan tilanteen mukaan. Näitä tilanteita on lähtökohtaisesti kolme: ajaminen, työskentely ja rentoutuminen.

Auton sisusta mukautuu muutoksiin. Kun ajaja haluaa ajaa itse, tulee kojelaudasta esiin ohjauspyörä, joka muulloin on vetäytyneenä näkymättömiin. Rentoutuessa istuin kääntyy lepoasentoon ja suurikokoinen näyttöruutu nousee näkyviin. Siitä voi katsoa elokuvaa tai sen avulla voi hallita musiikkitarjontaa.

Volvon mukaan olennaisinta autonomisten autojen tulemisessa ei olekaan välttämättä tekniikka, joka tekee autonomisen ajamisen mahdolliseksi, vaan se, että autojen sisustat sekä ajankäyttö ajamisen aikana täytyy ajatella uusiksi. 

Ajamisesta vapautuu valtavasti aikaa muuhun tekemiseen!

Niinpä julkistetuissa kuvissa ei näy lainkaan itse autoa, koska konsepti on keskittynyt sisustukseen. 

Volvo tutkii parhaillaan Drive Me -tutkimushankkeessa autonomista ajamista ja aikoo lähettää pienen lauman autonomisia autoja liikenteen sekaan Göteborgissa vuonna 2017.

Teknisesti hanke voisi toteutua nopeamminkin, mutta ongelmana on lainsäädäntö ja vastuukysymykset.

“Meidän mielestämme valmistajan täytyy olla täydessä vastuussa auton tekemisistä, kun se toimii itsenäisesti”, toteaa Volvon tutkimus- ja kehitystoimien johtaja Peter Martens

“Jos valmistajat eivät hyväksy vastuuta, se on osoitus siitä, että he eivät luota tekniikkaansa.”

Volvon mukaan auton valmistaja siis olisi vastuussa aina, kun autolla ajetaan kolari sen toimiessa autonomisesti.

Mutta kuten Teslan autoilla viime aikoina tehdyt näyttävät nopeusennätykset Yhdysvalloissa osoittavat, osaavat käyttäjätkin hyödyntää automaattista ajamista hieman muutenkin kuin vain siten, että he rentoutuvat ja tekevät töitä. 

Kenties pian autot hoitavat tästä syystä ajamisen aivan kokonaan – toivottavasti kuitenkaan ei, sillä ajaminen on toisinaan oikein mukavaa!

Paasikiven rautainen ruplahymy

Paasikivelle lahjoitettu edustusauto ZIS 110 edestä luvattuna

Vehoniemen automuseossa Kangasalalla (Tampereen luona Kaivannon kanavan vieressä) on mielenkiintoinen kokoelma vanhoja autoja ja muita liikkumisvälineitä. 

Kokoelman eräs harvinaisuuksista on Neuvostoliiton kommunistisen puolueen pääsihteerin (siis maan johtajan) Nikita Hruštšovin vuonna 1955 presidentti Juho Kusti Paasikivelle lahjoittama ZIS-110 -edustusauto. Hruštšov lahjoitti samanlaisen auton jo kaksi vuotta aikaisemmin silloin pääministerinä toimineelle Urho Kekkoselle.

Nämä molemmat Suomeen lahjoitetut ZIS:t olivat peruskorjattuja vuonna 1948 valmistettuna limuseeneja, jotka valtioneuvosto luovutti käytöstään vuonna 1962 pääesikunnan kuljetusosastolle, jolloin ne tulivat kenraalien käyttöön. Autojen käyttö pääesikunnan palveluksessa päättyi jo kahta vuotta myöhemmin, vuonna 1964. 

Vehoniemen automuseossa oleva SA-37 -rekisterinumeron saanut päätyi huutokaupalla yksityishenkilölle ja SA-36 -rekisterinumeron saanut ZIS-110 päätyi Sotamuseolle, mistä se on annettu näytteille Mobilia-automoseoon.

 

ZIS-110 on venäläisen, ennen kaikkea kuorma-autoja valmistaneen  Zavod Imeni Lihatšovan (I. A. Lihatšovin mukaan nimetty tehdas) vuosina 1945 – 1959 valmistama limousiini.

Wikipedian mukaan Autoa valmistettiin seitsemänpaikkaisena ja neliovisena limousiinina (ZIS-110), viisiovisena ambulanssina (ZIS-110A), neliovisena avomallina (ZIS-110B(15)). Ajoneuvoa valmistettiin myös panssaroituna ZIS-115 -mallina Neuvostoliiton ylimmän johdon käyttöön.

ZIS-110 tuotanto sai alkunsa 1943, kun neuvostoliittolainen kauppavaltuuskunta oli vierailulla Yhdysvalloissa Packardin tehtailla hankkiakseen lentokonemoottoreita. Moottorien ohella Neuvostoliittoon lähetettiin autoja, ja ZIS-110 onkin suora kopio vuosimallin 1938 Packard 180:sta.

Autossa on suora kahdeksansylinterinen 6,1 litran moottori, jossa on 137 hevosvoimaa. ZIS-110:n huippunopeus on 140 km/h ja massa 2 720 kg. Niitä valmistettiin vuosina 1946-1959 noin 2 080 kappaletta.

-

PS. Vehoniemessä kannattaa käydä myös munkkikahvien ja mainion puisen näkötornin vuoksi!

Päivän kuva 30.10.2013: Minä ajan nyt järveen!

Kyllä vaan, maailmassa riittää vielä markkinarakoja erilaisille automobiileille! Kuten tämä sQuba, sveitsiläisen Rinspeed -yhtiön hahmotelma autosta, joka voi liikkua niin kuivalla maalla kuin vedessäkin sukellusveneenä.

Hieman Lotus Esprit -urheiluautolta näyttävä menopeli on sähkökäyttöinen ja siinä yhden takapyöriin kytketyn sähkömoottorin lisäksi kaksi pienempää sähkömoottoria, jotka käyttävät Seabob -vesisuihkupumppuja. Ne imevät vettä auton sivusta aukoista, jotka sulkeutuvat pinnalla ajettaessa.

Autossa on paineilmasäiliö, mistä kuljettaja ja matkustaja saavat hengitysilmaa regulaattoriinsa; veteen siis voi mennä pulikoimaan noin vain, jos hansikaslokerossa on mukana maski. Auto itse ei ole elementin muuntumisesta moksiskaan, sillä vedessä pyöräveto vaihtuu automaattisesti potkureihin ja ratti kääntää etupyörien lisäksi vesisuihkuja. Auton kojelauta, sisustus ja kaikki muukin on tehty paitsi vedenpitäväksi, niin myös suolavettä kestäväksi. Auton suurin sukellussyvyys on 10 metriä.

sQuba on tyypiltään avoauto, jotta mahdollisessa ongelmatilanteessa sen kyydissä olevat henkilöt pääsevät kätevästi vapaaksi ja nousemaan pinnalle.

Tässä olisi todella kätevä kosla kauniille kesäpäiville – sukeltava auto ei olisi enää James Bondin yksinoikeus!

Lisää kuvia on Rinspeedin konseptiautosivulla